Giltigt skäl att bevilja pension retroaktivt

Ärendenummer
TELK/288/2021
Beslutsgivare
TELK
Beslutets datum
7.12.2021
Dokumentslag
Päätös

Sammanfattning av beslutets innehåll

A sökte ändring pensionsanstaltens beslut genom vilket han beviljades från och med 1.8.2020 ålderspension till ett belopp om 6 301,87 euro per månad. A yrkade att ålderspensionen beviljas från och med 1.5.2019. Han hänvisade till det att det i pensionsanstaltens anvisningar entydigt uppges att en förutsättning att erhålla ålderspension är att arbets- eller anställningsförhållandet upphört. Därför har han inte tidigare ansökt om utbetalning av ålderspension eftersom tjänsteförhållandet som avslutas 31.12.2020 har pågått oavbrutet sedan 13.12.2014.

TELK ändrade pensionsanstaltens beslut sålunda att A har rätt till ålderspension från och med 1.5.2019 på grund av pensionsfallet 22.4.2019.

Enligt 5 § 1 momentet pensionslagen för den offentliga sektorn (OffPL) tjänas pension enligt denna lag in på grundval av anställning. Enligt den andra punkten i samma moment gäller denna lag dock inte en anställning efter den kalendermånad då en arbetstagare som är född 1957 eller tidigare fyller 68 år.

Enligt 13 § 3 momentet OffPL om arbetstagaren fortsätter att arbeta efter att ha uppnått den övre åldersgräns som avses i 5 § 1 mom. 2 punkten, beviljas ålderspension från ingången av den kalendermånad som följer på ansökan om pension. Ålderspension kan då beviljas också retroaktivt, dock inte utan giltigt skäl för längre tid än för de tre månaderna före månaden för ansökan om pension efter det att den övre åldersgränsen för försäkringsskyldigheten har uppnåtts.

Genom det överklagade beslutet har A beviljats ålderspension från och med 1.8.2020 tre månader retroaktivt från ansökningsmånaden. A har fyllt 68 år 22.4.2019 och hans anställningsförhållande har upphört 31.12.2020. A har yrkat att ålderspensionen beviljas från och med 1.5.2019. Till stöd för sitt yrkande har han hänvisat till de anvisningar pensionsanstalten gett. Till stöd för sitt yrkande har han bland annat bifogat en utskrift från Kevas internetsidor som gäller ålderspension och Kevas broschyr om ålderspension. I ifrågavarande anvisningar har konstaterats att det är möjligt att gå i ålderspension då den lägsta pensionsåldern uppnås och då arbetsförhållandet upphört och att ålderspension börjar först efter att arbetsförhållandet upphört. Angående den övre åldersgränsen har konstaterats att för arbete intjänas ytterligare pension till och med 68 års ålder för personer födda 1957 eller tidigare.

Pensionsanstalten har i sitt utlåtande konstaterat att den kontinuerligt utvecklar sina internetsidor och broschyrer, men ibland kan det i dessa anvisningar saknas viss information som någon eventuellt skulle behöva vilket tyvärr hänt i detta fall. Enligt pensionsanstalten har omedvetenhet om lagstiftning inte godkänts som giltigt skäl att bevilja ålderspension för en längre tid än tre månader före månaden för ansökan. Den information som saknas i pensionsanstaltens internetsidor och broschyrer utgör inte heller enligt pensionsanstalten sådant giltigt skäl som avses i lagen.

Sedermera har pensionsanstalten uppdaterat sina internetsidor och anvisningarna i ålderspensions-blanketten. Anvisningen har kompletterats sålunda att det skilt nämns att då man går i pension vid den övre åldersgränsen kräver beviljande av ålderspension inte att arbetsförhållandet upphör.

TELK konstaterade att pensionsanstaltens tidigare anvisning angående sökande av pension har varit oklar i situationer där pension söks efter den övre åldersgränsen för försäkringsskyldighet, i detta fall 68 år och personen fortsätter sitt anställningsförhållande. Pensionsanstalten har sedermera preciserat sin anvisning.

TELK ansåg att det i ärendet på grund av pensionsanstalten oklara anvisningar finns vägande skäl at bevilja ålderspension från en tidigare tidpunkt. A har rätt till ålderspension på grund av pensionsfallet 22.4.2019, det vill säga från och med 1.5.2019.

TELKs beslut har vunnit laga kraft.

Lagrum

5 § och 13 § OffPL