Sammanfattning av beslutets innehåll
Förhandsuppgifter:
X hade i sin ansökan om ålderspension uppgett att förutom arbete i Finland hade han också arbetat i den Europeiska Unionens medlemsländer Grekland och Sverige. Pensionsanstalten förkastade med det överklagade beslutet X ansökan om ålderspension, eftersom han inte hade uppnått pensionsåldern enligt SjPL, då man beaktade summan av hans försäkrade tjänstgöring enligt SjPL. Som tjänstgöringstid enligt 8 § 2 momentet SjPL beaktades inte X sjötjänsttid i Sverige 26.8.1981–24.9.1981 och 20.3.1990–13.1.1994 eller hans sjötjänsttid i Grekland 5.5.2001–28.3.2006.
Besvärsnämndens för arbetspensionsärenden beslut:
Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden (besvärsnämnden) upphävde pensionsanstalten beslut eftersom X försäkringsperioder på fartygen under svensk och grekisk flagga är sådan tjänstgöringstid som enligt 8 § 2 momentet SjPl ska beaktas vid fastställande av åldern för ålderspension. Pensionsanstalten ålades att ersätta X rättegångskostnader.
Motivering:
Enligt 8 § 2 momentet SjPL är beräkningen av sänkt pensionsålder för manskapet beroende av bland annat den tjänstgöringstid som fastställs i 9 § SjPL.
Enligt EG:s grundfördrag ska arbetstagarnas fria rörlighet inom gemenskapen säkras. Grundmålsätt-ningen enligt EU:s socialskyddsförordning (1408/71) är att trygga att en person som flyttar från ett medlemsland till ett annat eller en sjöman som arbetar på fartyg under olika medlemsländers flagga inte försätts i en ofördelaktig ställning jämfört med en person som endast arbetar i ett medlemsland eller under ett medlemslands flagga. I EU:s socialskyddsförordning finns närmare bestämmelser om beaktande av de perioder och beräknande av de olika förmåner som avses i 42 artikeln i EG:s grundfördrag.
Besvärsnämnden ansåg att i fall som gäller den sänkta pensionsåldern enligt 8 § 2 momentet SjPL är det fråga om en sådan åldersförmån som gäller de sakområden som ingår i 4 artikeln 1 punkten EU:s socialskyddsförordning.
Den sänkta pensionsåldern enligt 8 § 2 momentet SjPL innebär att den försäkrade har rätt att få ålderspension från en tidigare tidpunkt än normalt. Besvärsnämnden ansåg att det var fråga om en sådan förmån som avses i 45 artikeln och med stöd av vilken uppfyllda försäkrings- och bosättningsperioder i andra medlemsländer vid behov beaktas.
I 8 § 2 momentet SjPL är bestämmande av pensionsåldern beroende av försäkringsmånaderna. Innan pensionsåldern bestäms ska mängden försäkringsmånader fastställas. Eftersom 8 § 2 momentet SjPL inte direkt hör ihop med ålder ansåg besvärsnämnden att en tillämpning av 8 § 2 momentet SjPL på det sätt som gjorts i det överklagade beslutet skulle begränsa den fria rörlighet som tryggats i EG:s grundfördrag och skulle frånta X hans rätt till sänkt pensionsålder som han skulle ha varit berättigad till.
Pensionsanstalten besvärade sig över besvärsnämndens beslut till försäkringsdomstolen. Försäkringsdomstolen lämnade genom sitt 12.12.2013 givna beslut besvären utan prövning eftersom pensionsanstalten inte hade besvärsrätt i ärendet.
Lagrum
39 artikeln och 42 artikeln Europeiska gemenskapens grundfördrag 4 artikeln 1 punkten, 13.1 artikeln, 13.2c artikeln och 45 rådets förordning nr 1408/71 av den 14 juni 1971 om tillämpningen av systemen för social trygghet när anställda, egenföretagare eller deras familjemedlemmar flyttar inom gemenskapen samt rådets förordning nr 574/72 av den 21 mars 1972 om till-lämpningen av nämnda förordning de