Arbetstagare kan själva ansöka om A1-intyg elektroniskt, om de har flera arbetsgivare medan de arbetar utomlands. Man kommer åt att göra ansökan genom att logga in i e-tjänsten för ansökningar med webbankkoder
Det är fortfarande arbetsgivaren som ansöker om A1-intyg för utsända arbetstagare. Arbetsgivare kan också ansöka om A1-intyg elektroniskt genom att logga in i tjänsten Katso PWD.
Om man ansöker om A1-intyg elektroniskt kan man få intyget snabbare än om med en ansökan på papper.
Tidigare kunde endast arbetsgivare ansöka om intyg elektroniskt. Med intyget kan arbetstagare bevisa att de omfattas av den sociala tryggheten i Finland medan de arbetar i andra EU-länder eller länder med vilka Finland har en överenskommelse om social trygghet. Det innebär att socialförsäkringsavgifter inte behöver betalas för arbetstagaren i det land där hen arbetar.
Läs mer:
E-tjänst för arbetstagarens ansökan (på finska)
E-tjänst för arbetsgivarens ansökan (på finska)