Republikens president överlät den 15 september 2009 regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagstiftning om slopande av arbetsgivares folkpensionsavgift (
RP 147/2009 rd
).
Det huvudsakliga innehållet
Det föreslås i propositionen att arbetsgivares folkpensionsavgift slopas för alla arbetsgivare från ingången av år 2010. Avgiften ska inte längre betalas utifrån löner som betalas ut i januari 2010. I och med att folkpensionsavgiften slopas föreslås det att Folkpensionsanstaltens andel av beskattningskostnaderna sänks med 2,5 procentenheter.
Det föreslås att bestämmelserna om den andel staten betalar till Folkpensionsanstalten ska justeras. Efter att arbetsgivares folkpensionsavgift har slopats är det i praktiken staten ensam som finansierar både kostnaderna för folkpensionerna och verksamhetskostnaderna för förmånerna som verkställs ur folkpensionsfonden. Det föreslås att minimibeloppet av folkpensionsfondens finansieringstillgångar i slutet av året ska vara 3,5 procent av de årliga totalutgifterna för folkpensionsförsäkringen.
Efter att lagen har trätt i kraft kommer arbetsgivarnas folkpensionsavgifter som ska betalas i januari 2010 utifrån löner som betalas ut i december 2009 samt folkpensionsavgifter för tidigare år, som erläggs i efterhand, att inkomstföras i folkpensionsfonden. Arbetsgivares socialskyddsavgift som förfaller till betalning från ingången av februari 2010 kommer enbart att bestå av arbetsgivares sjukförsäkringsavgift.
Ikraftträdandet
Lagarna avses träda i kraft den 1 januari 2010. Propositionen hänför sig till budgetpropositionen för 2010.
Beställning av regeringens proposition
Regeringspropositionerna kan beställas på finska och svenska från Oy Edita Ab:s kundtjänst, tfn 020 45005 eller per e-post,
[email protected]
. Regeringens propositioner finns också på riksdagens webbplats
www.eduskunta.fi
.