Lähetetty työntekijä on henkilö, jonka Suomessa toimiva työnantaja lähettää

  • toiseen EU-maahan
  • ETA-maahan tai
  • Sveitsiin

tekemään siellä tilapäisesti työtä lähettävän työnantajan lukuun.

Ohjeistossa Edellytykset lähtömaassa vakuuttamiselle kerrotaan, millä edellytyksillä lähetetty työntekijä voi kuulua Suomen sosiaaliturvaan.

Jos työntekijä vaihtaa työskentelymaata säännöllisesti 12 kuukauden tarkastelujaksolla tai tekee säännöllisesti lyhyitä työmatkoja eri EU-maihin, kyseessä saattaa olla useissa EU-maissa työskentelyn tilanne. Lisätietoja useissa EU-maissa työskentelevän henkilön vakuuttamisesta on ohjeistossa Useassa EU-maassa työskentelevän henkilön vakuuttaminen.

1 A1-todistus lähetetylle työntekijälle

Eläketurvakeskus myöntää hakemuksesta työntekijälle A1-todistuksen, jos edellytykset Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta täyttyvät. A1-todistuksella työnantaja ja työntekijä välttyvät työskentelymaan lakisääteisiltä sosiaalivakuutusmaksuilta. A1-todistuksen johdosta sosiaalivakuutusmaksut maksetaan Suomeen ja työntekijä kuuluu Suomen sosiaaliturvaan. Suomen sosiaaliturvaan kuuluminen tarkoittaa sitä, että

  • työntekijän eläke karttuu Suomeen
  • työntekijä saa esimerkiksi mahdolliset sairauspäivärahat Suomesta.

A1-todistusta tulisi hakea hyvissä ajoin ennen ulkomaantyön alkamista. Eläketurvakeskus voi kuitenkin myöntää A1-todistuksen myös takautuvasti, jos työntekijän ulkomailla työskentely täyttää Suomen sosiaaliturvaan kuulumisen edellytykset.

Jos työntekijällä ei ole A1-todistusta, tulee työnantajan järjestää työntekijän sosiaaliturva työskentelymaan lainsäädännön mukaisesti. Käytännössä työnantajan tulee siis maksaa sosiaalivakuutusmaksut kyseiseen maahan. Tällöin työntekijä ei voi saada sosiaaliturvaetuuksia Suomesta. Vastaavasti sosiaalivakuutusmaksuja ei tällöin voi maksaa Suomeen.

Säännöt, joilla määritetään, minkä EU-maan lainsäädäntöä lähetettyihin työntekijöihin sovelletaan, on annettu asetuksen (EY) N:o 883/2004 11–16 artikloissa, ja niihin liittyvät täytäntöönpanosäännöt on annettu asetuksen (EY) N:o 987/2009 14–21 artikloissa. Näitä sääntöjä tulkitsee myös sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamista käsittelevä hallintotoimikunta päätöksessä N:o A2 ja Euroopan Komission julkaisema Käytännön opas.

Soveltamiskäytännössä seurataan myös Unionin tuomioistuimen ulkomaantyötilanteista antamia päätöksiä.