Tulorekisterilakiin muutoksia – tulonsaajalle oikeus vaatia tietojen oikaisua Tulorekisteriyksiköltä 

Tulorekisteriin tallennettujen tietojen oikeellisuutta parantava laki on vahvistettu. Lakiuudistuksen myötä tulonsaajille, tietojen ilmoittajille ja Tulorekisteriyksikölle tulee uusia oikeuksia ja velvollisuuksia.  

Tasavallan presidentti on vahvistanut lain tulotietojärjestelmästä annetun lain muuttamisesta. Uudistuksen tavoitteena on saattaa rekisterinpitäjän vastuut vastaamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen vaatimuksia täsmentämällä virheellisten tietojen oikaisuun liittyviä vastuita. Lakimuutosten toimeenpanoa valmistellaan parhaillaan Tulorekisteriyksikön toteutusprojektissa, joka ajoittuu vuosille 2025–2026. Muutokset tulevat voimaan 4.1.2027. 

Uusi oikaisuprosessi  

Uudistuksen jälkeen tulonsaaja voi vaatia suoraan Tulorekisteriyksiköltä henkilötietojensa oikaisua sekä henkilötietojen käsittelyn rajoittamista. Lisäksi Tulorekisteriyksiköllä on oikeus käsitellä vaatimuksia ja pyytää selvityksiä sekä tulonsaajalta että tiedot ilmoittaneelta maksajalta. 

Maksaja puolestaan voi tarkastella oikaistavaksi vaadittuja tietoja tulorekisterin  sähköisessä asiointipalvelussa ja tarvittaessa oikaista ne itse. 

Tulorekisteriyksikölle uusia valtuuksia 

Tulorekisteriyksikkö pystyy lakimuutoksen myötä: 

  • oikaisemaan tietoja, jos maksaja ei korjaa tietoja pyynnöstä huolimatta ja 
  • jakamaan oikaistut tiedot edelleen tiedon käyttäjille sekä 
  • määräämään uhkasakon tilanteissa, joissa maksaja laiminlyö vaaditun ilmoituksen antamisen tai korjaamisen. 

Lakimuutoksen vaikutuksia työeläkealaan on selvitetty. Tiedon käyttäjien toimivalta arvioida ja tulkita tulorekisteristä saatavia tietoja säilyy ennallaan. Toistaiseksi on epäselvää, minkä tyyppisiä tietoja Tulorekisteriyksikkö käytännössä pystyy oikaisemaan. 

Tulorekisteri ja tulotietojärjestelmän rekisterinpitäjä 

Tulorekisteri on sähköinen tietokanta, jonne ilmoitetaan tiedot maksetuista palkoista, eläkkeistä ja etuuksista. Palkkatiedot ovat tulorekisterissä vuodesta 2019 alkaen ja eläke- ja etuustiedot vuodesta 2021 alkaen. 

Tulotietojärjestelmän rekisterinpitäjänä toimii Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Tulorekisteriyksikkö ja Verohallinto ovat kuitenkin yhteisrekisterinpitäjiä tulotietojärjestelmän ylläpidon, teknisen toimivuuden ja tietoturvallisuuden osalta.