Muutoksia A1-todistuksen hakemiseen

Telp Default Thumbnail Image

Työntekijän, työnantajan, merimiehen ja lentohenkilökuntaan kuuluvien henkilöiden A1-todistushakemuspalvelu Eläketurvakeskuksessa muuttuu 10.5.2021.

Todistuksen hakemisen kannalta suurin muutos on, että jatkossa työntekijä ei voi itse tehdä sähköisesti A1-todistushakemusta, jos hän työskentelee yhdessä maassa suomalaisen työnantajan lähettämänä työntekijänä. Työnantajan tulee hakea todistusta tällaisessa tilanteessa. Useassa maassa työskentelevät työntekijät voivat kuitenkin tehdä hakemuksen itse kuten ennenkin.  

Uudistuksessa hakemuksen kysymysten sisältö myös muuttuu, mutta palvelun toiminnallisuudet ja ominaisuudet pysyvät ennallaan. Hakemuksella kysytään jatkossa tarkemmin työskentelyyn liittyvistä olosuhteista. Aiemmin Eläketurvakeskus on kysynyt nämä lisätiedot hakemuksen jättämisen jälkeen erillisillä yhteydenotoilla.

Lue lisää:

A1-todistuksen hakemuspalvelu uudistuu (Eläketurvakeskuksen verkkosivut)