Postilakon aikana työeläkelaitokset voivat Kelan ja työeläkejärjestelmän välisen eläkepalvelun puitteissa välittää asiakkaiden hakemusasiakirjoja (hakemuksia ja niiden liitteitä) postin kautta lähettämisen sijaan myös suojatulla sähköpostilla.
Kelan tiedote työeläkelaitoksille 18.11.2019:
Postilakon aikana työeläkelaitokset voivat Kelan ja työeläkejärjestelmän välisen eläkepalvelun puitteissa välittää asiakkaiden hakemusasiakirjoja (hakemuksia ja niiden liitteitä) postin kautta lähettämisen sijaan vaihtoehtoisesti myös suojatulla sähköpostilla, mikäli tämä on työeläkelaitokselle mahdollista.
Kelalla on useimpien eläkelaitosten kanssa suojattu sähköpostiyhteys, jota voidaan käyttää. Lähettäjä eli työeläkelaitos vastaa siitä, että käyttää suojattua sähköpostia. Työeläkelaitos voi tarkistaa onko sen ja Kelan välillä kahdenvälinen suojattu sähköpostiyhteys tältä kela.fi –sivulta. Tuolla sivulla kohdassa ”Kahdenvälinen suojattu sähköpostiyhteys” on linkki listaukseen.
Hakemusasiakirjat voi postilakon aikana lähettää s-postiosoitteella [email protected]
Em. asiakirjat toimitetaan pdf-muodossa ja asiakaskohtaisina tiedostoina. Kela toivoo, että yhtä asiakasta kohden olisi yksi sähköposti ja otsikossa olisi mielellään mainittu lähettävän eläkevakuuttajan nimi, mikäli tämä on mahdollista.
Tätä yhteyttä ei voi käyttää mihinkään muuhun (ei kysymyksiä, ei tiedonantoja) vaan ainoastaan hakemusasiakirjojen välittämiseen. Myöskään viestikentän sisältöä ei käsitellä eikä välitetä eteenpäin.