Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen laiksi sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä sekä eräiden lakien muuttamisesta ja kumoamisesta. Esitys liittyy EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen, jota aletaan soveltaa 25.5.2018.
Esityksen pääasiallinen sisältö
Tarkoituksena on yhdenmukaistaa edellytykset sosiaali- ja terveystietojen käytölle tilastointiin, tutkimukseen, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, opetukseen, tietojohtamiseen, viranomaisohjaukseen ja -valvontaan sekä viranomaisten suunnittelu- ja selvitystehtäviin. Sosiaali- ja terveystiedoilla tarkoitetaan työeläkejärjestelmässä Eläketurvakeskuksen rekistereihin sisältyviä vakuutettujen työ- ja ansiotietoja sekä myönnettyjä etuuksia ja niiden perusteita mukaan lukien työkyvyttömyyseläkkeiden diagnoosit. Tietojen käyttöluvat myöntäisi ja tiedot antaisi keskitetysti Sosiaali- ja terveysalan käyttölupaviranomainen. Tavoitteena on keventää rinnakkaisista lupamenettelyistä aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.
ETK:lla, VRK:lla ja Tilastokeskuksella säilyisi nykyinen toimivalta aineistoihinsa silloin, kun pyydetään pelkästään yhden organisaation tietoja tai näiden organisaatioiden aineistoja yhdistettyinä keskenään. Käyttölupaviranomainen tulisi kuvaan mukaan vain jos yhden tai useamman em. organisaation tietoja yhdistetään STM:n, THL:n, Kelan, Valviran, aluehallintovirastojen, Työterveyslaitoksen, Fimean tai sosiaali- ja terveydenhuollon julkisten palvelunjärjestäjien henkilötietoihin.
Esitetyillä muutoksilla ei ole vaikutuksia työeläkelaitosten toimintaan.
Voimaantulo
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2018. Osaa säännöksistä sovellettaisiin kuitenkin vasta siirtymäajan jälkeen.
Katso lisää: