Laki työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnasta annetun lain muuttamisesta on vahvistettu. Tällä lailla muun muassa lisätään TELK:sta annettuun lakiin uusi säännös, jonka perusteella eläkelaitos on velvollinen toimittamaan asiakirjat muutoksenhakulautakunnalle sen vaatimassa muodossa maksutta.
TELKL:n 12 §:n 6 momentti on tarpeen, jotta asiakirjat saadaan TELK:n sähköiseen käsittelyjärjestelmään ilman että TELK:ssa tarvitaan tämän vuoksi erityisiä toimenpiteitä. TELK voi kuitenkin yksittäistapauksissa ottaa vastaan myös muussa muodossa toimitettuja asiakirjoja asian niin vaatiessa.
Eläkelaitokset voivat välittää muutoksenhakua koskevat asiakirjat sähköisesti kahdella eri tavalla valintansa mukaan. Asiakirjat voidaan välittää joko Arekiin rakennettavan TELK-asiakirjojen välityspalvelun kautta tai TELK:n toteuttaman asiointitilin kautta.
Voimaantulo
Laki tulee voimaan 1.1.2018. Säännöstä asiakirjojen toimittamisesta sovelletaan lain mukaan 1.4.2018 alkaen.
Työeläkeala on kuitenkin sopinut TELK:n kanssa, että eläkelaitokset ja Eläketurvakeskus toimittavat asiakirjat sähköisessä muodossa TELK:lle viimeistään 1.4.2019 alkaen.
Katso lisää:
HE 74/2017 vp ja EV 97/2017 vp