Brexit

Voit tarkastella tätä asiakokonaisuutta voimassaolopäivän perusteella.
Syötä päivämäärä.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 20.1.2025 – toistaiseksiJulkaistu 20.1.2025
Muutokset edelliseen versioon

Tarkennettu henkilöllistä ja alueellista soveltamisalaa.

Iso-Britannian ero EU:sta tuli voimaan 1.2.2020. Tästä päivästä lähtien Iso-Britannia ei enää ole EU:n jäsenvaltio.

Iso-Britannia ja EU neuvottelivat molempia osapuolia sitovan erosopimuksen, jonka perusteella eron jälkeen tuli voimaan vuoden 2020 loppuun kestävä siirtymäkausi, jonka aikana

  • Iso-Britannia ja EU noudattivat EU:n lainsäädäntöä
  • Iso-Britannia pysyi EU:n sisämarkkinoilla
  • henkilöiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus jatkui.

1.1.2021 alkaen EU-maiden ja Iso-Britannian välillä liikkuvien henkilöiden sosiaaliturvaa säätelee erosopimuksen kautta EU:n sosiaaliturva-asetukset tai kauppa- ja yhteistyösopimus.

Siirtymäkausi

Erosopimus määritteli siirtymäkaudeksi 1.2.2020 – 31.12.2020 välisen ajan.

Siirtymäkaudella sekä EU että Iso-Britannia noudattivat välillään EU:n lainsäädäntöä. Siten EU:n sosiaaliturva-asetuksia 883/2004 ja 987/2009 sovelletiin siirtymäkaudella.

Esimerkiksi A1-todistuksia haettiin ja myönnettiin normaalisti EU-maiden ja Iso-Britannian välillä liikkuville työntekijöille.

Erosopimus

1.1.2021 alkoi erosopimuksen sosiaaliturvan koordinointia koskevien säännösten soveltaminen

Erosopimuksen säännöksillä pyritään varmistamaan niiden henkilöiden saavutetut sosiaaliturvaoikeudet, jotka ovat rajat ylittävässä tilanteessa siirtymäkauden päättyessä.

Erosopimuksen soveltaminen tarkoittaa käytännössä sitä, että henkilöön sovellettava sosiaaliturvalainsäädäntö ja henkilön oikeus sosiaaliturvaetuuksiin ratkaistaan EU:n sosiaaliturva-asetusten määräysten nojalla.

Erosopimuksen henkilöllinen soveltamisala

Jotta henkilö säilyisi erosopimuksen perusteella EU:n sosiaaliturva-asetusten piirissä, henkilön tulee olla

  • keskeytyksettä edelleen rajat ylittävässä tilanteessa EU-maan ja Ison-Britannian välillä ja
  • tilanteessa, joka on erosopimuksen soveltamisalassa.

Erosopimuksen perusteella siis vapaan liikkuvuuden oikeutta käyttäneiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeudet säilyvät ja henkilöihin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä niin kauan kuin henkilöt pysyvät erosopimuksen henkilöpiirissä ja ovat edelleen rajat ylittävässä tilanteessa.

Jos henkilö kuuluu erosopimuksen soveltamisalan piiriin, henkilön sosiaaliturva määräytyy edelleen erosopimuksen perusteella 1.1.2021 lähtien.

Erosopimuksen piirissä on esimerkiksi:

  • Suomalainen työntekijä, joka vuoden 2020 päättyessä työskenteli Isossa-Britanniassa paikalliselle työnantajalle ja jatkaa edelleen siellä työskentelyä.
  • Iso-britannialainen yrittäjä, joka vuoden 2020 päättyessä toimi Suomessa ja on Suomessa YEL-vakuutettu ja jatkaa toimintaansa edelleen Suomessa siirtymäajan jälkeenkin.

Erosopimusta sovelletaan

  • EU-kansalaisiin
  • Ison-Britannian kansalaisiin
  • Valtiottomiin ja pakolaisiin
  • Kolmannen maan kansalaisiin (huom. kolmannen maan kansalaisiin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetuksia 1408/71 ja 574/72.)

Lisäksi erosopimusta sovelletaan yllä mainittujen henkilöiden perheenjäseniin ja jälkeenjääneisiin.

Tarkemmat tiedot

Iso-Britannia ei ole ollut mukana asetuksessa 1231/2010, jolla laajennettiin EU:n sosiaaliturva-asetusten 883/2004 ja 987/2009 soveltamisalaa koskemaan myös kolmansien maiden kansalaisia 1.1.2011 alkaen. Iso-Britannia oli kuitenkin mukana aikaisemmassa asetuksessa, jolla laajennettiin EU:n sosiaaliturva-asetusten 1408/71 ja 574/72 soveltamisalaa koskemaan kolmannen maan kansalaisia.

Erosopimus ja eläkeoikeuksien turvaaminen

Erosopimus turvaa myös oikeuksia, jotka ovat perustuneet vakuutus- tai asumiskausiin, vaikka henkilö ei kuuluisi erosopimuksen mukaiseen henkilölliseen soveltamisalaan.

Tämä tarkoittaa mm., että myös ennen siirtymäaikaa Isossa-Britanniassa työskennelleiden ja eläkettä kartuttaneiden henkilöiden eläkeoikeuksia suojataan ja eläkkeisiin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä. Vastaavasti mm. Ison-Britannian kansalainen, joka on kartuttanut eläkettä EU-maassa Ison-Britannian EU-jäsenyyden aikana voi luottaa siihen, että eläkeoikeus määräytyy edelleen EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.

Erosopimus ja sähköinen tietojen vaihto

Erosopimuksen perusteella Iso-Britannia osallistuu EESSI:n käyttämiseen. Erosopimusta sovellettaessa tiedot vaihdetaan sähköisesti EESSI-järjestelmää käyttäen.

EU:n ja Ison-Britannian välillä solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus

EU:n ja Ison-Britannian välillä on solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus joulukuussa 2020. Sopimusta sovellettiin väliaikaiselta pohjalta 1.1.2021 lähtien, kunnes Euroopan parlamentti osaltaan käsitteli sopimuksen. Sopimus tuli lopullisesti voimaan 1.5.2021.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen perusteella EU-maat ja Iso-Britannia sovittavat sosiaaliturvajärjestelmiään yhteen tätä koskevan pöytäkirjan mukaisesti.

Sopimuksen sosiaaliturvaa koskevia määräyksiä sovelletaan 1.1.2021 lähtien syntyviin tilanteisiin.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvaa koskeva osuus

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää pöytäkirjan sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta.

Pöytäkirjan liitteessä 7 on sopimuksen sosiaaliturvan täytäntöönpanoa koskevat säännökset.

Katso erilliset ohjeet siitä, miten henkilöön sovellettava sosiaaliturvalainsäädäntö määritellään kauppa- ja yhteistyösopimuksen mukaan ja miten kauppa- ja yhteistyösopimus vaikuttaa työeläkkeisiin.

ETA-maat ja Sveitsi eivät ole mukana kauppa- ja yhteistyösopimuksessa, joten sitä ei sovelleta ETA-maiden/Sveitsin ja Ison-Britannian välillä liikkuviin henkilöihin. Sveitsin ja Ison-Britannian välillä on kuitenkin kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus. Myös ETA-maat ovat solmineet Ison-Britannian kanssa erillisen sosiaaliturvasopimuksen, jota sovelletaan 1.1.2024 alkaen.

Sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevat yleiset periaatteet kauppa- ja yhteistyösopimuksessa

Henkilöllinen soveltamisala

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevaa pöytäkirjaa sovelletaan henkilöihin, jotka oleskelevat laillisesti jäsenvaltiossa tai Isossa-Britanniassa edellyttäen, että henkilöt ovat tilanteessa, joka koskee yhtä tai useampaa jäsenvaltiota ja Isoa-Britanniaa.

Pöytäkirjan sosiaaliturvaa koskevia säännöksiä sovelletaan näin ollen esimerkiksi

  • EU-kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat Isossa-Britanniassa 1.1.2021 jälkeen sekä
  • Ison-Britannian kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat EU-maassa 1.1.2021 jälkeen.

Soveltamisalaan kuuluvat myös kansalaisuudettomat henkilöt ja pakolaiset, jotka ovat tai ovat olleet yhden tai useamman valtion lainsäädännön alaisia, sekä heidän perheenjäsenensä ja edunsaajansa. Myös kolmannen maan kansalaisiin sovelletaan kauppa- ja yhteistyösopimusta, jos henkilö oleskelee laillisesti EU-maassa tai Isossa-Britanniassa.

Asiallinen soveltamisala

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskeva pöytäkirjaa sovelletaan seuraaviin sosiaaliturvan aloihin:

  • sairausetuudet
  • äitiysetuudet ja vastaavat isyysetuudet
  • työkyvyttömyysetuudet
  • vanhuusetuudet
  • perhe-eläke-etuudet
  • työtapaturma- ja ammattitautietuudet
  • kuolemantapauksen johdosta myönnettävät avustukset
  • työttömyysetuudet ja
  • varhaiseläke-etuudet

Syrjimättömyys ja yhdenvertainen kohtelu

Pöytäkirjassa vahvistetut sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevat järjestelyt perustuvat syrjimättömyyden periaatteeseen unionin jäsenvaltioiden ja Ison-Britannian välillä.

Henkilöillä, joihin pöytäkirjaa sovelletaan, tulee olla samat lainsäädännön mukaiset etuudet ja velvollisuudet kuin kyseisen valtion kansalaisilla siltä osin, kun on kysymys pöytäkirjan asialliseen soveltamisalaan kuuluvista sosiaaliturvan aloista.

Etuuksien, tulojen, tosiseikkojen tai tapahtumien rinnastaminen

Pöytäkirja edellyttää etuuksien, tulojen, tosiseikkojen tai tapahtumien rinnastamisen periaatteen soveltamista vastaavasti kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa.

Jos sosiaaliturvaetuuksilla ja tuloilla on tiettyjä oikeusvaikutuksia yhden valtion lainsäädännön mukaan, toisen valtion lainsäädännön perusteella saadut vastaavat etuudet tai tulot otetaan huomioon pöytäkirjan säännöksiä sovellettaessa. Jos tietyillä seikoilla ja tapahtumilla on oikeusvaikutuksia yhden valtion lainsäädännön mukaan, kyseisen valtion on otettava huomioon toisessa valtiossa tapahtuneet samankaltaiset seikat tai tapahtumat ikään kuin ne olisivat tapahtuneet sen omalla alueella.

Vakuutuskausien yhteenlaskeminen

Pöytäkirja edellyttää vakuutuskausien huomioon ottamista ja yhteenlaskemista vastaavalla tavalla kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.

Toisessa valtiossa täyttyneet vakuutuskaudet tulee ottaa huomioon, jos valtion lainsäädännössä edellytetään vakuutuskausien, työskentelykausien, itsenäisen ammatinharjoittamisen kausien tai asumiskausien täyttymistä

  • etuuksia koskevan oikeuden saavuttamiseksi, säilyttämiseksi, keston määrittämiseksi tai takaisinsaamiseksi,
  • lainsäädännön soveltamiseksi tai
  • pakollisen, valinnaisen jatkuvan tai vapaaehtoisen vakuutuksen piiriin pääsemiseksi tai siitä vapauttamiseksi.

Etuuksien maksaminen asuinpaikasta riippumatta

Valtion lainsäädännön tai tämän pöytäkirjan nojalla maksettavia rahaetuuksia ei saa pienentää, muuttaa, keskeyttää, peruuttaa tai tuomita menetettäviksi sen vuoksi, että etuudensaaja asuu tai hänen perheenjäsenensä asuvat muussa valtiossa kuin siinä, jossa etuuksien myöntämisestä vastuussa oleva laitos sijaitsee.

Etuuksien maksamista asuinpaikasta riippumatta ei sovelleta

  • työttömyysetuuksiin eikä
  • työkyvyttömyysetuuksiin.

Työeläkkeiden osalta kauppa- ja yhteistyösopimuksen säännökset vastaavat vanhuus- ja perhe-eläkkeiden osalta EU:n sosiaaliturva-asetuksen säännöksiä, mutta eroavat työkyvyttömyyseläkkeiden suhteen. Katso erillinen ohje kauppa- ja yhteistyösopimuksen vaikutuksesta työeläkkeisiin.

Yhteistyö EU-maiden ja Ison-Britannian välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen alalla

Sosiaaliturvasäännösten soveltamista varten EU-maiden ja Ison-Britannian viranomaiset ja laitokset antavat toisilleen apua ja toimivat niin kuin panisivat täytäntöön omaa lainsäädäntöään. Viranomaisten ja laitosten antama hallinnollinen apu on pääsääntöisesti maksutonta.

Pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvilla laitoksilla ja henkilöillä on vastavuoroinen tiedotus- ja yhteistyövelvollisuus, jonka tarkoituksena on varmistaa pöytäkirjan moitteeton soveltaminen. Laitosten on hyvän hallintotavan periaatteen mukaisesti vastattava kaikkiin kyselyihin kohtuullisessa ajassa ja tässä yhteydessä toimitettava asianomaisille henkilöille kaikki tiedot, jotka ovat tarpeen henkilöiden oikeuksien käyttämiseksi.

Asianomaisten henkilöiden on ilmoitettava mahdollisimman pian toimivaltaisen valtion ja asuinvaltion laitokselle kaikista henkilökohtaisessa tai perheensä tilanteessa tapahtuneista muutoksista, jotka vaikuttavat henkilöiden oikeuteen etuuksiin tämän pöytäkirjan perusteella.

Sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen 2 artiklan mukaan on perustettu sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea, joka käsittelee sosiaaliturvan yhteensovittamisesta tehdyn pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvia asioita.

Erityiskomitealla on toimivalta mm.

  • valvoa ja tarkastella uudelleen tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten asianmukaista toimintaa ja varmistaa se
  • hyväksyä päätöksiä ja suosituksia
  • keskustella tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten täytäntöönpanoon liittyvistä teknisistä kysymyksistä
  • toimia foorumina, jolla osapuolet voivat vaihtaa tietoja, keskustella parhaista käytännöistä ja jakaa täytäntöönpanosta saatuja kokemuksia
  • perustaa, valvoa, koordinoida ja lakkauttaa työryhmiä.

Sähköinen tietojenvaihto

Kauppa- ja yhteistyösopimusta sovellettaessa lähtökohtana on sähköinen tietojen vaihto EESSI:n välityksellä.

Sopimuksen soveltamisesta tarkempia soveltamisohjeita tultaneen antamaan perustettavan erityiskomitean (sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitea) taholta. Koska kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää EU-asetuksista erilliset säännökset sosiaaliturvan yhteensovittamisesta, voi olla tarpeen tehdä jotain tarkennuksia esimerkiksi sähköisten rakenteisten asiakirjojen (SED:ien) sisältöihin.

Tarkemmat tiedot

Liitteessä 7 on todettu, että tiedot voidaan siirtää laitosten tai yhteyselinten välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitean suostumuksella sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän välityksellä. Siltä osin kun lomakkeet ja asiakirjat vaihdetaan sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, vaihdossa on noudatettava kyseiseen järjestelmään sovellettavia sääntöjä.

Jos tietojen siirtoa laitosten tai yhteyselinten välillä ei toteuteta sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, asianomaisten laitosten ja yhteyselinten on käytettävä kuhunkin tapaukseen soveltuvia järjestelyjä ja suosittava mahdollisimman pitkälti sähköisten välineiden käyttöä.

Tietosuoja EU-maiden ja Ison-Britannian välillä vaihdettavissa tiedoissa

Euroopan komissio hyväksyi 28.6.2021 päätökset Ison-Britannian henkilötietojen suojan riittävyydestä. Päätösten perusteella henkilötietojen vaihtaminen EU-maiden ja Iso-Britannian välillä myös eläkeasioissa voi jatkua nykyisellään. Riittävyyspäätösten soveltamisala on laaja ja niiden perusteella voidaan vaihtaa mm. sosiaaliturvaan ja eläkkeisiin liittyviä tietoja. Päätökset ovat voimassa 4 vuotta niiden voimaantulosta lähtien.

Suomen ja Ison-Britannian kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus

Suomen ja Ison-Britannian kahdenvälistä sosiaaliturvasopimusta ei sovelleta Ison-Britannian erottua EU:sta, koska maiden välillä liikkuvien henkilöiden sosiaaliturva määräytyy kauppa- ja yhteistyösopimuksen mukaisesti 1.1.2021 lähtien.

Kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus voi tulla enää sovellettavaksi vain tietyillä Ison-Britannian alueilla, joihin ei ole koskaan sovellettu EU:n sosiaaliturva-asetuksia (esim. Man-saaret).

Tarkemmat tiedot

Suomen ja Ison-Britannian välinen kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus tuli voimaan 1.2.1984 ja sopimusta muutettiin 31.12.1992. Sosiaaliturvasopimusta ei suurimmalta osalta ole sovellettu Suomen EU-jäsenyydestä lähtien 1.1.1994, koska EU:n sosiaaliturva-asetukset ovat syrjäyttäneet tämän kahdenvälisen sosiaaliturvasopimuksen soveltamisen.

Suomen ja Ison-Britannian väliseen kahdenväliseen sosiaaliturvasopimukseen on 13.1.1993 lisätty 2A artikla, jonka mukaan sopimusta ei sovelleta henkilöihin, joihin sovelletaan sosiaaliturva-asetusten 1408/71 ja 574/72 säännöksiä. 2A artiklan mukaan sopimuksen määräyksiä sovelletaan kuitenkin edelleen: a) etuuteen tai eläkkeeseen, joka on myönnetty ennen ETA-sopimuksen voimaantulopäivää b) etuutta tai eläkettä koskevaan hakemukseen, jota ei ole ratkaistu ETA-sopimuksen voimaantulopäivään mennessä c) etuutta tai eläkettä koskevaan hakemukseen, joka on tehty ETA-sopimuksen voimaantulopäivän jälkeen, mutta vain jos hakemus koskee oikeutta etuuteen tai eläkkeeseen ajalta ennen sopimuksen voimaantulopäivää.

EU:n sosiaaliturva-asetuksen 1408/71 7 artiklan mukaan sosiaaliturvasopimusten määräyksiä, jotka oli lueteltu sosiaaliturva-asetuksen 1408/71 liitteessä III, sovellettiin edelleen. Suomen osalta liitteessä III on lueteltu Suomen kahdenväliset sosiaaliturvasopimukset ja miltä osin niitä edelleen sovellettiin Suomen liityttyä soveltamaan EU:n sosiaaliturva-asetuksia. Iso-Britannian osalta liitteessä lukee, että kumpikaan osapuoli ei sovella mitään kahdenvälisen sopimuksen säännöksiä.

EU:n sosiaaliturva-asetus 883/2004 on korvannut sosiaaliturva-asetuksen 1408/71.  EU:n sosiaaliturva-asetuksen 883/2004 8 artiklan 1 kohdassa säädetään, että asetus korvaa jäsenvaltioiden välillä sen soveltamisalalla sovellettavat sosiaaliturvasopimukset. Tiettyjä jäsenvaltioiden jo ennen tämän asetuksen soveltamisen alkamispäivää tekemien sosiaaliturvasopimusten määräyksiä kuitenkin sovelletaan edelleen, jos ne on ilmoitettu liitteessä II. Suomen ja Ison-Britannian välistä sosiaaliturvasopimusta ei ole ilmoitettu liitteessä II.

Euroopan komissio on erikseen todennut, että kahdenväliset sopimukset, jotka on korvattu EU:n lainsäädännöllä, eivät tule voimaan Yhdistyneen Kuningaskunnan erotessa EU:sta. Komission mukaan kyse on horisontaalisesta EU:n lainsäädännöstä, joka ei rajoitu sosiaaliturvan yhteensovittamiseen, vaan joka koskee kaikkia EU:n lainsäädännön aloja. (Final Guidance Note from the services of the European Commission of 25 June 2019)

Näin ollen Eläketurvakeskuksen näkemyksen mukaan Suomen ja Ison-Britannian välisen sosiaaliturvasopimuksen soveltaminen ei ole mahdollista siltä osin, kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset ovat korvanneet kahdenvälisen sopimuksen. Eläketurvakeskuksen käsityksen mukaan kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus ei myöskään ole tullut uudelleen sovellettavaksi Iso-Britannian EU-eron jälkeen, vaan maiden välillä liikkuvien henkilöiden sosiaaliturva määräytyy kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevan pöytäkirjan mukaisesti 1.1.2021 lähtien.

Soveltamissuosituksen mukaan EU-/ETA-maiden sekä Sveitsin kanssa solmitut kahdenväliset sosiaaliturvasopimukset voivat tulla sovellettavaksi tietyissä erityistapauksissa. Kahdenvälisillä sosiaaliturvasopimuksilla voi olla merkitystä esimerkiksi eläkehakemusvaiheessa tai erittäin pitkiä takautuvia vakuuttamisjaksoja selvitettäessä, kuten esimerkiksi tilanteissa, jolloin ei vielä sovellettu EU:n sosiaaliturva-asetuksia.

Isoa-Britanniaa koskevien sopimusten alueellinen soveltamisala

Isolla-Britannialla on useita merentakaisia alueita, joiden osalta täytyy tarkastaa erikseen, soveltuuko erosopimus, kauppa- ja yhteistyösopimus tai kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus tilanteeseen. Tilanteen voi tarkastaa Ison-Britannian sosiaaliturvaviranomaisilta. Alueellisesta soveltamisalasta on säädetty esimerkiksi kauppa- ja yhteistyösopimuksen 774 artiklassa.

Isoa-Britanniaa koskevien sopimusten soveltaminen kolmannen maan kansalaisiin

Mitä sääntöjä sovelletaan EU-maiden ja Iso-Britannian välillä liikkuviin kolmannen maan kansalaisiin riippuu siitä, onko kyseessä erosopimuksen vai kauppa- ja yhteistyösopimuksen mukainen tilanne.

Jos henkilöön sovelletaan erosopimusta, kolmannen maan kansalaiseen sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetuksia 1408/71 ja 574/72 edellytysten täyttyessä. Vaikka Iso-Britannia oli aikaisemmin EU-jäsenmaa, Iso-Britannia ei ollut mukana asetuksessa 1231/2010, jolla EU:n sosiaaliturva-asetukset 883/2004 ja 987/2009 laajennettiin koskemaan kolmannen maan kansalaisia 1.1.2011. Iso-Britannia oli kuitenkin mukana asetuksessa 859/2003, jolla laajennettiin EU:n sosiaaliturva-asetusten1408/71 ja 574/72 soveltaminen kolmannen maan kansalaisiin 1.6.2003.

Kauppa- ja yhteistyösopimus tulee sovellettavaksi kolmannen maan kansalaiseen, jos erosopimusta ei sovelleta ja henkilö oleskelee laillisesti EU-alueella ja on tilanteessa, joka koskee yhtä tai useampaa EU-maata ja Iso-Britanniaa. Kauppa- ja yhteistyösopimuksen soveltamisessa ei ole siten kansalaisuuteen liittyvää rajoitusta.

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 28.11.2024 – toistaiseksiJulkaistu 28.11.2024

Britanniassa tapahtuvaan työskentelyyn sovelletaan joko Ison-Britannian erosopimusta ja sen kautta EU:n Isossa sosiaaliturva-asetuksia EU:n ja Ison-Britannian välistä kauppa -ja yhteistyösopimusta sen mukaan, milloin työskentely on alkanut. Merkitystä on sillä, onko henkilön työskentely Isossa-Britanniassa alkanut ennen vai jälkeen 1.1.2021.

EU:n ja Iso-Britannian välista kauppa- ja yhteistyösopimusta sovelletaan 1.1.2021 tai sen jälkeen alkaneeseen työskentelyyn

1.1.2021 alkaen Iso-Britanniaan lähteviin henkilöihin sovelletaan EU:n ja Iso-Britannian välistä kauppa- ja yhteistyösopimusta (TCA).  Kun henkilön työskentely on alkanut 1.1.2021 tai sen jälkeen, Isossa-Britanniassa työskentelevään henkilöön sovelletaan lähtökohtaisesti työskentelymaan Ison-Britannian sosiaaliturvalainsäädäntöä, ellei jokin seuraavista poikkeuksista sovellu henkilöön

  •     lähetettyä työntekijää
  •     lähetettyä yrittäjää
  •     Useassa EU-maassa ja Isossa-Britanniassa työskenteleviä henkilöitä
  •     Lentohenkilökunnan jäsentä
  •     virkamies
  •     Merenkulkija

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen määräykset sovellettavasta sosiaaliturvalainsäädännöstä vastaavat sisällöltään EU:n sosiaaliturva-asetusten määräyksiä.  EU:n ja Iso-Britannian välisessä kauppa- ja yhteistyösopimuksessa ei kuitenkaan ole poikkeuslupaa koskevia säännöksiä.   Poikkeusluvalla maat voivat keskenään sopia poikkeuksia sovellettavaan sosiaaliturvalainsäädäntöä koskeviin määräyksiin, kun se on henkilön edun mukaista ja kumpikin maa antaa suostumuksensa. Poikkeusluvan käyttäminen ei kuitenkaan ole mahdollista poikkeuslupasäännöksen puuttumisen vuoksi, jos henkilön työskentely Isossa-Britanniassa on alkanut 1.1.2021 tai sen jälkeen.

EU/ETA-maissa ja Sveitsissä (jäljempänä EU-maissa) työskentelyä koskevat ohjeet eri henkilöryhmistä pätevät siten myös Isossa-Britanniassa työskentelyyn. Ainoastaan EU-maita koskevaa poikkeuslupaohjeistusta ei voida noudattaa, jos henkilön työskentely on alkanut 1.1.2021 tai sen jälkeen. Katso EU-maita koskevat ohjeet kustakin henkilöryhmästä.

Tarkemmat tiedot

Esimerkki: Yli lähettämisajan jatkuva työskentely

Suomessa toimiva työnantaja lähettää työntekijänsä Suomesta työskentelemään Isoon-Britanniaan 3 vuodeksi. Koska lähetetyn työntekijän työskentely Isossa-Britanniassa kestää yli lähettämisajan (2 vuotta), työntekijään ei voida soveltaa lähtömaan Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä vaan työntekijän sosiaaliturva tulee järjestää työskentelymaan Ison-Britannian sosiaaliturvalainsäädännön edellyttämällä tavalla. Poikkeusluvan käyttäminen ei ole mahdollista.

Tarkemmat tiedot

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen artiklat sovellettavasta sosiaaliturvalainsäädännöstä ovat:

 

  • työskentelymaassa vakuuttamisen periaate (SSC.10.3.a artikla)
  • lähetetty työntekijä (SSC.11.1.a artikla)
  • lähetetty yrittäjä ja apurahansaaja (SSC.11.1.b artikla)
  • työntekijänä useassa EU-maassa ja Isossa-Britanniassa (SSC.12.1 artikla)
  • yrittäjänä useassa EU-maassa ja Isossa-Britanniassa (SSC.12.2 artikla)
  • työntekijänä yhdessä maassa ja yrittäjänä toisessa (SSC.12.3)
  • virkamiehenä yhdessä maassa ja työntekijänä tai yrittäjänä toisessa (SSC.12.4)
  • virkamies (SSC.10.3.b artikla)
  • merenkulkija (SSC.10.4 artikla)
  • lentohenkilökunta (SSC.10.5 artikla)

 


A1-todistusta Isossa-Britanniassa tapahtuvaa työskentelyä varten haetaan Eläketurvakeskukselta kuten EU-maissa työskentelyynkin.

ETA-maat ja Sveitsi eivät ole mukana kauppa- ja yhteistyösopimuksessa, joten sitä ei sovelleta ETA-maiden/Sveitsin ja Ison-Britannian välillä liikkuviin henkilöihin. Sveitsin ja Ison-Britannian välillä on kuitenkin kahdenvälinen sosiaaliturvasopimus. Myös ETA-maat ovat solmineet Ison-Britannian kanssa erillisen sosiaaliturvasopimuksen.  Kyseisten sopimusten sovellettavan sosiaaliturvalainsäädännön määrittelyä koskevat määräykset vastaavat suurelta osin EU:n sosiaaliturva-asetuksia.

Erosopimusta sovelletaan ennen 1.1.2021 alkaneeseen työskentelyyn Isossa-Britanniassa

Ennen 1.1.2021 alkaneeseen työskentelyyn Isossa-Britanniassa sovelletaan Ison-Britannian erosopimusta ja sen kautta EU:n sosiaaliturva-asetuksia. Sopimuksen mukaisella siirtymäkaudella 1.2.2020 – 31.12.2020 maat noudattivat EU:n sosiaaliturva-asetusten sääntöjä.

Erosopimuksen säännöksiä sosiaaliturvan koordinoinnin osalta voidaan noudattaa edelleen tietyin edellytyksin ennen 1.1.2021 alkaneeseen työskentelyyn.  Jotta erosopimuksen perusteella voidaan soveltaa EU:n sosiaaliturva-asetuksia, tulee henkilön tilanteen olla erosopimuksen mukaisesti keskeytyksetön ja henkilön olla edelleen rajat ylittävässä tilanteessa. Tilanteessa tulee siis olla liityntä sekä Isoon-Britanniaan että EU:hun.

EU-maissa työskentelyä koskevat ohjeet eri henkilöryhmistä pätevät siten myös Isossa-Britanniassa työskentelyyn sellaisenaan. Katso EU-maita koskevat ohjeet kustakin henkilöryhmästä. Kun henkilöön sovelletaan erosopimusta, on myös poikkeusluvan käyttö mahdollista.


Tarkemmat tiedot

Esimerkki: Lähetetyn työntekijän komennus Iso-Britanniassa jatkuu vuonna 2021

Suomalainen työntekijä on ollut lähetettynä työntekijänä Isossa-Britanniassa 1.8.2019 alkaen. A1-todistuksen voimassaolo päättyy 31.7.2021. A1-todistus voi olla voimassa erosopimuksen perusteella 31.7.2021 saakka. Työntekijä kuitenkin jatkaa edelleen töitä Isossa-Britanniassa ja työntekijälle haetaan poikkeuslupaa 31.12.2022 asti. Jos EU:n sosiaaliturva-asetusten lähettämistä koskevat edellytykset työskentelyaikaa lukuun ottamatta täyttyvät ja Ison-Britannian viranomaiset suostuvat poikkeuslupaan, työntekijälle myönnetään A1-todistus 31.12.2022 saakka. Työntekijä voi saada uuden A1-todistuksen erosopimuksen perusteella, sillä työntekijä on ollut keskeytyksettä rajat ylittävässä tilanteessa Ison-Britannian ja Suomen välillä siirtymäkauden päättyessä.

 

A1-todistusta Isossa-Britanniassa tapahtuvaa työskentelyä varten haetaan Eläketurvakeskukselta kuten EU-maissa työskentelyynkin

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 6.5.2024 – toistaiseksiJulkaistu 6.5.2024
Muutokset edelliseen versioon

Ohjeeseen on tarkennettu työkyvyttömyyseläkkeiden hakemista koskevaa osuutta kauppa- ja yhteistyösopimusta koskevissa tilanteissa.

EU:n ja Iso-Britannian välisen erosopimuksen vaikutus työeläkkeisiin

EU:n ja Iso-Britannian välillä sovittu erosopimus on voimassa myös 1.1.2021 jälkeen, jolloin ns. siirtymäkausi Iso-Britannian erolle EU:sta päättyi.

Erosopimus turvaa eritysesti niiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeuksia, jotka ovat olleet johonkin EU-maahan ja Britanniaan liittyvässä rajat ylittävässä tilanteessa siirtymäajan päättyessä 31.12.2020.

Niiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeudet, jotka kuuluvat erosopimuksen henkilöllisen soveltamisalan piiriin, määräytyvät EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.

Erosopimus ja eläkeoikeuksien turvaaminen

Erosopimus turvaa myös oikeuksia, jotka ovat perustuneet vakuutus- tai asumiskausiin, vaikka henkilö ei kuuluisi erosopimuksen henkilölliseen soveltamisalaan.

Tämä tarkoittaa mm. että myös ennen siirtymäaikaa Iso-Britanniassa työskennelleiden ja eläkettä kartuttaneiden henkilöiden eläkeoikeuksia suojataan ja eläkkeisiin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä. Vastaavasti mm. Iso-Britannian kansalainen, joka on kartuttanut eläkettä EU-maassa Iso-Britannian EU-aikana voi luottaa siihen, että hänen eläkeoikeutensa määräytyy edelleen EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.

Säännöksen perusteella tulee EU:n sosiaaliturva-asetusten mukaisesti

  • ottaa huomioon vakuutus- ja asumiskaudet sekä
  • soveltaa niiden perusteella henkilölle syntyviä oikeuksia ja velvollisuuksia.

Vakuutuskausien yhteenlaskemisessa otetaan huomioon kaudet, jotka ovat täyttyneet

  • ennen siirtymäkauden päättymistä ja
  • siirtymäkauden jälkeen.

Henkilöillä tarkoitetaan tässä

  • EU-maan kansalaisia
  • Iso-Britannian kansalaisia
  • kansalaisuudettomia henkilöitä ja pakolaisia, jotka oleskelevat EU-maassa tai Iso-Britanniassa
  • kolmansien maiden kansalaisia sekä
  • yllä mainittujen henkilöiden perheenjäseniä ja heidän jälkeensä eläviä.

Eläkkeen hakemista ja käsittelyä koskeva menettely

Erosopimuksen perusteella Iso-Britannia osallistuu EESSI:n käyttämiseen.

Eläkkeen hakemiseen ja käsittelyyn sovelletaan EU-asetuksen mukaisia menettelyjä ja tietojen vaihto tapahtuu EESSI-järjestelmän välityksellä.

Eläkkeen määräytyminen

Erosopimus edellyttää vakuutuskausien huomioon ottamista ja niiden perusteella syntyvien oikeuksien myöntämistä EU:n sosiaaliturva-asetuksen mukaisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että eläkkeen määräytymiseen sovelletaan EU-asetuksen säännöksiä eläkkeen laskemisesta.

Eläkepäätös ja muutoksenhaku

Erosopimuksen perusteella myönnettäviin eläkkeisiin sovelletaan EU-säännöksiä eläkepäätöksestä ja siihen liittyvästä muutoksenhausta. Näin ollen henkilöllä on oikeus vaatia eläkepäätöksen tarkistamista päätösten yhteenvedon jälkeen, jos eri maiden laitosten eläkepäätöksillä on voinut olla kielteinen yhteisvaikutus hänen oikeuksiinsa.

Eläkkeen maksaminen

Erosopimus edellyttää eläkkeiden maksamista ilman rajoituksia EU-maiden ja Iso-Britannian välillä.

Erosopimuksen perusteella EU-asetusten säännöksiä kuittauksesta ja takaisinperinnästä sovelletaan myös artiklan 32 perusteella myönnettäviin etuuksiin. Näin ollen EU-säännökset eläkkeiden kuittaamisesta ja regressoinnista tulevat sovellettavaksi.

Muutokset myönnetyssä etuudessa

Erosopimuksen perusteella sovelletaan myös EU-asetuksen säännöksiä eläkkeiden tarkistamisesta.

EU:n ja Iso-Britannian välisen kauppa- ja yhteistyösopimuksen vaikutus työeläkkeisiin

EU:n ja Iso-Britannian välillä on solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus joulukuussa 2020. Sopimusta sovellettaan väliaikaiselta pohjalta 1.1.2021 lähtien, kunnes Euroopan parlamentti sai käsiteltyä sopimuksen. Sopimus on tullut lopullisesti voimaan 1.5.2021.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen perusteella EU-maat ja Iso-Britannia sovittavat sosiaaliturvajärjestelmiään yhteen tätä koskevan pöytäkirjan mukaisesti.

Sopimuksen sosiaaliturvaa koskevia määräyksiä sovelletaan 1.1.2021 lähtien syntyviin tilanteisiin.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevaa pöytäkirjaa sovelletaan henkilöihin, jotka oleskelevat laillisesti jäsenvaltiossa tai Iso-Britanniassa edellyttäen, että he ovat tilanteessa, joka koskee yhtä tai useampaa jäsenvaltiota ja Iso-Britanniaa.

Pöytäkirjan sosiaaliturvaa koskevia säännöksiä sovelletaan näin ollen esimerkiksi

  • EU-kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat Iso-Britanniassa 1.1.2021 jälkeen sekä
  • Iso-Britannian kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat EU-maassa 1.1.2021 jälkeen.

Soveltamisalaan kuuluvat myös kansalaisuudettomat henkilöt ja pakolaiset, jotka ovat tai ovat olleet yhden tai useamman valtion lainsäädännön alaisia, sekä heidän perheenjäsenensä ja edunsaajansa.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvaa koskeva osuus

Kauppa ja yhteistyösopimuksen

  • pöytäkirjassa sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta on säännökset myös eläkkeiden osalta.
  • liitteessä 7 on sopimuksen sosiaaliturvan (myös eläkkeiden) täytäntöönpanoa koskevat säännökset.
Tarkemmat tiedot

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen 2 artiklan mukaan perustetaan sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea, joka käsittelee sosiaaliturvan yhteensovittamisesta tehdyn pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvia asioita.

Erityiskomitealla on toimivalta mm.

 

  • valvoa ja tarkastella uudelleen tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten asianmukaista toimintaa ja varmistaa se
  • hyväksyä päätöksiä ja suosituksia
  • keskustella tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten täytäntöönpanoon liittyvistä teknisistä kysymyksistä
  • toimia foorumina, jolla osapuolet voivat vaihtaa tietoja, keskustella parhaista käytännöistä ja jakaa täytäntöönpanosta saatuja kokemuksia
  • perustaa, valvoa, koordinoida ja lakkauttaa työryhmiä.

Eläkkeitä koskevat säännökset

Suomen työeläkkeisiin (kaikkiin eläke-etuuksiin) sovelletaan pöytäkirjan III osaston 5 luvun säännöksiä (Vanhuus-ja perhe-eläkkeiden yhteensovittaminen).

Eläkkeitä koskevat täytäntöönpanomääräykset ovat 7 liitteen 4 luvussa (Työkyvyttömyysetuudet sekä vanhuus- ja perhe-eläkkeet).

Eläkkeen hakemista ja käsittelyä koskeva menettely

Eläkkeiden hakemista koskevat säännökset vastaavat EU-eläkkeiden osalta käytettävää menettelyä vanhuus- ja perhe-eläkkeiden osalta.

Työkyvyttömyyseläkkeiden osalta säännöksiä hakemisesta ja käsittelystä ei ole, koska kauppa- ja yhteistyösopimuksessa ei ole säännöksiä työkyyttömyyseläkkeiden vapaasta maasta viennistä. Tilanteissa, joissa henkilö on ollut vakuutettuna Iso-Britanniassa vain 1.1.2021 jälkeen, Iso-Britannia ei maksa työkyvyttömyyseläkkeitä EU-maihin. Jos henkilö hakee työkyvyttömyyseläkettä Iso-Britanniasta tällaisessa tilanteessa, Eläketurvakeskus ei ole toimivaltainen välittämään työkyvyttömyyseläkehakemusta Iso-Britanniaan.

Liite 7 sisältää EU-asetusta vastaavat säännökset mm. vanhuus- ja perhe-eläkehakemusten hakemuksen jättöpaikasta, vireilletulosta ja yhteyslaitoksesta.

Eläkkeen määräytyminen

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää vastaavat säännökset vanhuus- ja perhe-eläkkeiden määräytymisestä kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa, kuten vakuutuskausien huomioon ottamisen, pro rata -laskentaa koskevat määräykset sekä samanlaisten ja erilaisten etuuksien yhteensovittamisen. Vakuutuskausien huomioon ottaminen ja niiden muuntaminen määräytyy myös vastaavasti kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa.

Työkyvyttömyyseläkkeisiin ei sovelleta pro rata -laskentaa koskevia säännöksiä. Työkyvyttömyyseläkkeissä tulee kuitenkin ottaa huomioon sopimuksen perusteella vakuutuskausien rinnastaminen.

Suomen työeläkkeissä lähtökohtana on työkyvyttömyyseläkkeiden määräytyminen kansallisten säännösten mukaisesti. Tulevaan aikaan liittyvän edellytyksen täyttymiseksi tulee kuitenkin tarvittaessa ottaa huomioon Iso-Britanniassa täyttyneet vakuutuskaudet.

Tarkemmat tiedot

Tulevan ajan saamisen edellytys täyttyy, jos eläkkeenhakijalla on ollut vähintään 20 571,69 euroa (vuoden 2024 tasossa) työansioita työkyvyttömyyden alkamisvuotta edeltäneiden 10 kalenterivuoden ajalta. Tarvittaessa otetaan huomioon työansiot myös Iso-Britanniassa.

Työansioita Iso-Britanniasta ei kuitenkaan selvitetä, jos selviää, että työskentelyä Iso-Britanniassa on ollut ainakin yhdeltä vuodelta. Epäselvissä tapauksissa pyydetään selvitystä eläkkeenhakijalta tai Iso-Britannian vakuutuslaitokselta.

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää myös vastaavat Suomen liitemääräykset kuin EU:n sosiaaliturva-asetus.

Eläkepäätös ja muutoksenhaku

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää vastaavat säännökset vanhuus- ja perhe-eläkepäätöksestä ja siihen liittyvästä muutoksenhausta kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa. Näin ollen henkilöllä on oikeus vaatia eläkepäätöksen tarkistamista päätösten yhteenvedon jälkeen, jos eri maiden laitosten eläkepäätöksillä on voinut olla kielteinen yhteisvaikutus hänen oikeuksiinsa.

Eläkkeen maksaminen

Vanhuus- ja perhe-eläkkeet maksetaan rajoituksetta kauppa- ja yhteistyösopimuksen perusteella Iso-Britannian ja EU-maiden välillä henkilön asuinpaikasta riippumatta.

Maksaminen henkilön asuinpaikasta riippumatta ei koske työkyvyttömyysetuuksia. Suomen kansallinen työeläkelainsäädäntö edellyttää kuitenkin myös työkyvyttömyysetuuksien maksamista ilman rajoituksia kaikkiin maihin.

Sopimus sisältää vastaavat säännökset etuuksien kuittaamisesta, regressistä ja takaisinperinnästä kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.

Muutokset myönnetyssä etuudessa

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää vastaavat säännökset vanhuus- ja perhe-eläkkeiden tarkistamisesta kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.

Sähköinen tietojenvaihto

Kauppa- ja yhteistyösopimusta sovellettaessa lähtökohtana on sähköinen tietojen vaihto EESSI:n välityksellä.

Sopimuksen soveltamisesta tarkempia soveltamisohjeita tultaneen antamaan perustettavan erityiskomitean (sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitea) taholta. Koska kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää EU-asetuksista erilliset säännökset sosiaaliturvan yhteensovittamisesta, voi olla tarpeen tehdä jotain tarkennuksia esimerkiksi sähköisten rakenteisten asiakirjojen (SED:ien) sisältöihin.

Tarkemmat tiedot

Liitteessä 7 on todettu, että tiedot voidaan siirtää laitosten tai yhteyselinten välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitean suostumuksella sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän välityksellä. Siltä osin, kun lomakkeet ja asiakirjat vaihdetaan sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, vaihdossa on noudatettava kyseiseen järjestelmään sovellettavia sääntöjä.

Jos tietojen siirtoa laitosten tai yhteyselinten välillä ei toteuteta sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, asianomaisten laitosten ja yhteyselinten on käytettävä kuhunkin tapaukseen soveltuvia järjestelyjä ja suosittava mahdollisimman pitkälti sähköisten välineiden käyttöä.

Tietosuoja EU-maiden ja Iso-Britannian välillä vaihdettavissa tiedoissa

Kauppa- ja yhteistyösopimuksessa sovittiin neljän kuukauden lisäajasta, jonka aikana rekisteripitäjät ja henkilötietojen käsittelijät voivat edelleen siirtää henkilötietoja Iso-Britanniaan. Neljän kuukauden lisäaikaa jatkettiin vielä kahdella kuukaudella kesäkuun 2021 loppuun saakka.

Euroopan komissio on hyväksyi 28.6.2021 päätökset Iso-Britannian henkilötietojen suojan riittävyydestä. Päätösten perusteella henkilötietojen vaihtaminen EU-maiden ja Iso-Britannian välillä myös eläkeasioissa voi jatkua nykyisellään. Riittävyyspäätösten soveltamisala on laaja ja niiden perusteella voidaan vaihtaa mm. sosiaaliturvaan ja eläkkeisiin liittyviä tietoja. Päätökset ovat voimassa neljä vuotta niiden voimaantulosta lähtien.

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.