Tasavallan presidentti on antanut eduskunnalle 15. syyskuuta 2010 hallituksen esityksen laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (
HE 198/2010 vp
).
Esityksen keskeinen sisältö
Sairausvakuutuslakia esitetään muutettavaksi niin, että sairauspäivärahan enimmäisajan täyttymisestä huolimatta päivärahaa voitaisiin maksaa tilanteessa, jossa henkilö palaa työhön ja hänen aikaisempi sairautensa uusiutuu aiheuttaen työkyvyttömyyttä. Edellytyksenä on, että sairaus uusiutuu työssäolon jatkuttua yhdenjaksoisesti vähintään 30 päivää. Sairauspäivärahaa voitaisiin tällöin maksaa omavastuuajan jälkeen yhdessä tai useammassa jaksossa yhteensä enintään 50 arkipäivältä.
Sairauspäivärahan enimmäisaika on 300 arkipäivää. Nyt voimassa olevan lainsäädännön mukaan enimmäisajan täytyttyä oikeus päivärahaan saman sairauden perusteella alkaa vasta, kun henkilö on ollut työkykyinen yhtäjaksoisesti 12 kuukautta.
Lakia esitetään muutettavaksi myös niin, että takautuvasti päivärahan kanssa samalle ajalle myönnetty kansaneläkelain mukainen työkyvyttömyyseläke ei poistaisi oikeutta sairauspäivärahaan, vaan eläke vähennettäisiin sairauspäivärahasta.
Lisäksi esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työntekijän eläkelakia, merimieseläkelakia, yrittäjän eläkelakia ja maatalousyrittäjän eläkelakia. Nämä muutokset ovat teknisiä.
Voimaantulo
Lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.7.2011.
Hallituksen esityksen tilaaminen
Hallituksen esityksiä voi tilata sekä suomen- että ruotsinkielisenä Oy Edita Ab:n asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 020 45005 tai sähköpostitse osoitteesta
[email protected]
. Hallituksen esitykset löytyvät myös Internetistä eduskunnan sivuilta osoitteesta
www.eduskunta.fi
.