Tasavallan presidentti vahvisti 5. marraskuuta 2010 lain sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain muuttamisesta (
HE 111/2010 vp.
)
Pääasiallinen sisältö
Viranomaisten mahdollisuuksia lähettää asiakirjoja ja päätöksiä tiedoksi sähköisenä viestinä, kuten sähköpostitse, lisätään. Sähköistä tiedoksiantoa voidaan käyttää tilanteissa, joissa muuten käytetään niin sanottua tavallista tiedoksiantoa eli joissa tiedoksianto yleensä toimitetaan tavallisena kirjeenä postitse vastaanottajalle. Sähköinen tiedoksianto edellyttää asianosaisen suostumusta ja jatkossakin tiedoksisaannin vastaanottajalla säilyy mahdollisuus saada asiakirja postitse.
Uudistuksen tavoitteena on edistää sähköistä asiointia. Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa on yleislaki, jota sovelletaan hallintotuomioistuimissa, tuomioistuimissa ja muissa lainkäyttöelimissä, ulosottoviranomaisissa sekä julkisia hallintotehtäviä hoitavissa yhteisöissä.
Tarkempia tietoja on aiemmin julkaistussa
tiedotteessa
ja asiaa koskevassa hallituksen esityksessä (
HE 111/2010 vp
.)
Vahvistettu laki
Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain muuttamisesta
Vahvistetun lain säädösnumero on 924/2010.
Voimaantulo
Laki tulee voimaan 1.12.2010.
Hallituksen esityksen ja säädöstekstin tilaaminen
Säädöstekstejä ja hallituksen esityksiä voi tilata sekä suomen- että ruotsinkielisenä Oy Edita Ab:n asiakaspalvelusta puhelimitse numerosta 020 45005 tai sähköpostitse osoitteesta [email protected] . Hallituksen esitykset löytyvät myös internetistä eduskunnan sivuilta osoitteesta
www.eduskunta.fi
ja säädöstekstit osoitteesta
www.finlex.fi
.