EU förordningens definitioner av olika aktörer
I EU:s grundförordning definieras de olika aktörerna som koordinerar den sociala tryggheten.
Tidigare var olika länders behöriga myndigheter definierade i bilagebestämmelserna till förordningen om den sociala tryggheten, men dessa bilagor har slopats i förordning 883/2004. Nu finns alla länders behöriga myndigheter och anstalter i den s.k. Institution Repository IR, som alltså är en förteckning över europeiska socialförsökringsanstalter.
Behörig myndighet
är varje medlemsstats minister, ministrar eller motsvarande myndighet med ansvar för de sociala trygghetssystemen inom hela eller någon del av medlemsstaten.
I Finland är social- och hälsovårdsministeriet den behöriga myndigheten.
Institution/Anstalt
är i varje medlemsstat det organ eller den myndighet som har ansvaret för tillämpningen av hela eller delar av lagstiftningen. Senare i texten mer om de olika institutionernas roll i Finland.
Behörig institution/anstalt
Med behörig institution/anstalt avses
- den institution hos vilken den berörda personen är försäkrad vid den tidpunkt då en ansökan om förmåner görs
- den institution från vilken den berörda personen har eller skulle ha rätt till förmåner, om denne eller en eller flera medlemmar av hens familj var bosatta i den medlemsstat där institutionen finns
- den institution som har utsetts av den berörda medlemsstatens behöriga myndighet
- när det gäller ett system som gäller arbetsgivarens ansvar för de förmåner som avses i artikel 3.1, antingen arbetsgivaren eller försäkringsgivaren i fråga. Eller om den ovan nämnda saknas, ett organ eller en myndighet som har utsetts av den berörda medlemsstatens behöriga myndighet.
I Finland finns flera behöriga institutioner som verkar på olika områden av social trygghet som Pensionsskyddscentralen, FPA, pensionsanstalterna, arbetslöshetskassorna, arbetslöshetsförsäkringsfonderna, arbets- och näringstjänstens byråer och Olycksfallsförsäkringscentralen.
Institution på bosättnings- eller vistelseorten
är den institution som är behörig att utge förmåner på den ort där den berörda personen är bosatt.
Med ’institution på vistelseorten’ avses den institution som är behörig att utge förmåner på den ort där den berörda personen vistas, enligt den lagstiftning som institutionen tillämpar. När ingen sådan institution finns, är det den institution som utsetts av berörda medlemsstatens behöriga myndighet.
I Finland fastställs bosättnings- och vistelseortens institution enligt vilket slag av social trygghet det gäller på samma sätt som den behöriga institutionen bestäms.
Kontaktinstitution (kontaktorgan)
är den institution som mottar pensionsansökan, i Finland är det Pensionsskyddscentralen.
Förbindelseorgan
är ett organ som utsetts av en medlemsstats behöriga myndighet för en eller flera av grenarna av social trygghet enligt grundförordningen för att reagera på ansökningar om upplysningar eller bistånd när det gäller tillämpningen av grundförordningen och tillämpningsförordningen.
I Finland kan förbindelseorganet vara FPA, Pensionsskyddscentralen eller Olycksfallsförsäkringscentralen beroende på grenen av social trygghet.
Verkställandet av EU förordningarna om social trygghet sköts i Finland av myndigheter och anstalter
I Institution Repository finns även behöriga myndigheter och anstalter i Finland uppräknade. De olika aktörernas uppdrag har specificerats också i den s.k. EESSI-lagen, dvs. om tillämpningen av EU-lagstiftning vid samordning av de sociala trygghetssystemen.
Pensionsanstalter är behöriga anstalter i pensionsfrågor. Behöriga anstalten är den anstalt som beviljar och betalar pensionerna. Folkpensionsanstalten och Olycksfallsförsäkringscentralen sköter även ärenden gällande verkställandet av EU förordningarna om social trygghet.
Pensionsskyddscentralen uppgifter i enlighet med den s.k. EESSI-lagen
Pensionsskyddscentralens uppgifter i internationella ärenden är definierade i EESSI-lagen samt lagen om Pensionsskyddscentralen
- Pensionsskyddscentralen avgör på basis av ansökan om finsk socialskyddslagstiftning i enlighet med EU:s förordningar ska tillämpas på en person som arbetar utomlands.
- Pensionsskyddscentralen förmedlar pensionsansökningar utomlands för personer som bor i Finland (fungerar som förbindelseorgan).
- Pensionsskyddscentralen är arbetspensionssystemets kontaktorgan i EU-ärenden.
- Från utlandet inkomna yrkanden om indrivning av obetalda pensionsförsäkringsavgifter och övriga försäkringsavgifter vidareförmedlas av Pensionsskyddscentralen till utsökningsmyndigheterna. Pensionsskyddscentralen sänder återkrav om pensioner till utsökningsmyndigheterna. Om det inte finns någon pensionsanstalt i Finland som betalar ut pension, är Pensionsskyddscentralen s.k. utsett organ.
- Pensionsskyddscentralen ska också sköta uppgifterna som förbindelseorgan i samband med överföring av pensionsrätt mellan arbetspensionssystemet i Finland och Europeiska gemenskapernas pensionssystem.
Samarbetet mellan EU-länderna i administrativa kommissionen
EU-förordningarna innehåller ett antal mekanismer med vilka man eftersträvar ett välfungerande system och dessutom att förbättra medlemsländernas och deras institutioners samarbete med hjälp av bland annat följande organ:
- Administrativa kommissionen som behandlar alla tolkningsfrågor som gäller förordningens bestämmelser och andra överenskommelser eller uppgörelser inom ramen för förordningen.
- Tekniska kommissionen, som grundats för att verka i samband med administrativa kommissionen, har som uppgift att samla in den tekniska dokumentationen, undersökningar samt annat relevant till stöd för ärendenas behandling.
- Revisionskommittén som genomför de nödvändiga kalkylerna, så att administrativa kommissionen ska kunna fatta beslut.
- Rådgivande kommittén som utarbetar yttranden och förslag till den administrativa kommissionen.
Administrativa kommissionen
Den administrativa kommissionen för samordning av de sociala trygghetssystemen (nedan administrativa kommissionen) verkar i anknytning till Europeiska kommissionen.
I den administrativa kommissionen verkar representanter för medlemsländernas regeringar vid behov assisterade av sakkunniga rådgivare. Finlands medlemmar är två representanter för social- och hälsovårdsministeriet. På mötena är också representanter från Europeiska kommissionen närvarande och de deltar i mötena i egenskap av rådgivare. Syftet med denna sammansättning är att förbättra samarbetet och samordningen mellan medlemsländerna och kommissionen.
Den administrativa kommissionen behandlar bl.a. alla administrativa frågor och tolkningsfrågor till följd av grundförordningens eller tillämpningsförordningens bestämmelser. Administrativa kommissionen ska också skapa förutsättningar för en enhetlig tillämpning av förordningarna i medlemsländerna. Den ska också främja samarbetet mellan medlemsländerna och ländernas institutioner i frågor som gäller den sociala tryggheten.
Den administrativa kommissionen fattar sina beslut enligt de regler för omröstning som antagits i grundfördraget och de publiceras till behövliga delar.
Administrativa kommissionens beslut
Följande beslut av administrativa kommissionen är viktiga med tanke på arbetspensionssystemet
- Beslut nr A1 av den 12 juni 2009 om inrättande av ett samråds- och förlikningsförfaranade när det gäller handlingars giltighet, fastställande av tillämplig lagstiftning och utgivande av förmåner enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004.
- Beslut nr A2 av den 12 juni 2009 om tolkningen av artikel 12 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004 när det gäller tillämplig lagstiftning för utsända arbetstagare och egenföretagare som tillfälligt arbetar utanför den behöriga staten.
- Beslut nr E1 av den 12 juni 2009 om praktiska bestämmelser för övergångsperioden när det gäller det informationsutbyte med elektroniska hjälpmedel som avses i artikel 4 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 987/2009
- Beslut nr H1 av den 12 juni 2009 om ramar för övergången från rådets förordningar (EEG) nr 1408/71 och (EEG) nr 574/72 till Europaparlamentets och rådets förordningar (EG) nr 883/2004 och (EG) nr 987/2009 samt om tillämpningen av beslut och rekommendationer av administrativa kommissionen för samordning av de sociala trygghetssystemen.
- Beslut nr H2 av den 12 juni 2009 om arbetssätt och sammansättning I tekniska kommissionen för informationsbehandling vid administrativa kommissionen för samordning av de sociala trygghetssystemen.
- Beslut nr H3 av den 15 oktober 2009 om den dag som ska gälla för fastställandet av de växelkurser som avses I artikel 90 I Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 987/2009.
- Beslut nr H5 av den 18 mars 2010 om samarbete för att förhindra bedrägerier och felaktigheter I samband med rådets förordning (EG) nr 883/2004 och i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 987/2009 om samordning av de sociala trygghetssystemen.
- Beslut nr H6 av den 16 december 2010 om tillämpningen av visa principer för sammanläggning av perioder enligt artikel 6 I förordning (EG) nr 883/2004 om samordning av de sociala trygghetssystemen.
- Beslut nr P1 av den 12 juni 2009 om tolkningen av artiklarna 50.4, 58 och 87.5 I Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 883/2004 när det gäller beviljande av invaliditetsförmåner, förmåner vid ålderdom och förmåner till efterlevande.
- Beslut nr R1 av den 20 juni 2013 om tolkningen av artikel 85 i förordning (EG) nr 987/2009.
Administrativa kommissionens beslut har publicerats i EU:s officiella tidning.
Tekniska kommissionen för informationsbehandling
Tekniska kommissionen, som grundats i samband med den administrativa kommissionen, har som uppgift att framföra förslag till gemensamma regler för informationsbehandlingstjänster.
För Finlands del finns det representanter från både Pensionsskyddscentralen och Folkpensionsanstalten i den tekniska kommissionen.
Du kan studera innehållet i det här dokumentet utgående från giltighetstiden.
Välj giltighetstid och tryck Byt.
Den valda giltighetstiden införs till alla dokument som tillhör denna sakhelhet (den öppnade sidan).
Ändringar jämfört med den tidigare versionen
Anvisningen har kompletterats för att överensstämma med ändringen av behörigheten att utfärda dispens som trädde i kraft 1.1.2021.