Iso-Britannian ero EU:sta tuli voimaan 1.2.2020. Tästä päivästä lähtien Iso-Britannia ei enää ole EU:n jäsenvaltio. 

Iso-Britannia ja EU neuvottelivat molempia osapuolia sitovan erosopimuksen, jonka perusteella eron jälkeen tuli voimaan vuoden 2020 loppuun kestävä siirtymäkausi, jonka aikana 

  • Iso-Britannia ja EU noudattavat EU:n lainsäädäntöä
  • Iso-Britannia pysyy EU:n sisämarkkinoilla
  • henkilöiden ja palveluiden vapaa liikkuvuus jatkuu.

Siirtymäkausi

Erosopimus määrittelee siirtymäkaudeksi 1.2.2020 – 31.12.2020 välisen ajan.

Siirtymäkaudella sekä EU että Iso-Britannia noudattavat välillään EU:n lainsäädäntöä. Siten EU:n sosiaaliturva-asetuksia 883/2004 ja 987/2009 sovelletaan siirtymäkaudella.

Esimerkiksi A1-todistuksia haetaan ja myönnetään normaalisti EU-maiden ja Iso-Britannian välillä liikkuville työntekijöille.

Erosopimus

1.1.2021 alkaa erosopimuksen sosiaaliturvan koordinointia koskevien säännösten soveltaminen

Erosopimuksen säännöksillä pyritään varmistamaan niiden henkilöiden saavutetut sosiaaliturvaoikeudet, jotka ovat rajat ylittävässä tilanteessa siirtymäkauden päättyessä.

Erosopimuksen henkilöllinen soveltamisala

Jotta henkilö säilyisi erosopimuksen perusteella EU:n sosiaaliturva-asetusten piirissä, henkilön tulee olla

  • keskeytyksettä edelleen rajat ylittävässä tilanteessa EU-maan ja Iso-Britannian välillä ja
  • tilanteessa, joka on erosopimuksen soveltamisalassa.

Erosopimuksen perusteella siis vapaan liikkuvuuden oikeutta käyttäneiden henkilöiden sosiaaliturvaoikeudet säilyvät ja henkilöihin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä niin kauan kuin henkilöt pysyvät erosopimuksen henkilöpiirissä ja ovat edelleen rajat ylittävässä tilanteessa.

Jos henkilö kuuluu erosopimuksen soveltamisalan piiriin, henkilön sosiaaliturva määräytyy edelleen erosopimuksen perusteella 1.1.2021 lähtien.

Erosopimuksen piirissä on esimerkiksi:

  • Suomalainen työntekijä, joka vuoden 2020 päättyessä työskentelee Iso-Britanniassa paikalliselle työnantajalle ja jatkaa edelleen siellä työskentelyä.
  • Iso-britannialainen yrittäjä, joka vuoden 2020 päättyessä toimii Suomessa ja on täällä YEL-vakuutettu ja jatkaa toimintaansa edelleen Suomessa siirtymäajan jälkeenkin.

Erosopimus ja eläkeoikeuksien turvaaminen

Erosopimus turvaa myös oikeuksia, jotka ovat perustuneet vakuutus- tai asumiskausiin, vaikka henkilö ei kuuluisi erosopimuksen mukaiseen henkilölliseen soveltamisalaan.

Tämä tarkoittaa mm. että myös ennen siirtymäaikaa Iso-Britanniassa työskennelleiden ja eläkettä kartuttaneiden henkilöiden eläkeoikeuksia suojataan ja eläkkeisiin sovelletaan EU:n sosiaaliturva-asetusten säännöksiä. Vastaavasti mm. Iso-Britannian kansalainen, joka on kartuttanut eläkettä EU-maassa Iso-Britannian EU-jäsenyyden aikana voi luottaa siihen, että eläkeoikeus määräytyy edelleen EU:n sosiaaliturva-asetusten perusteella.

Erosopimus ja sähköinen tietojen vaihto

Erosopimuksen perusteella Iso-Britannia osallistuu EESSI:n käyttämiseen. Eroesopimusta sovellettaessa tiedot vaihdetaan sähköisesti EESSI-järjestelmää käyttäen. 

EU:n ja Iso-Britannian välillä solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus

EU:n ja Iso-Britannian välillä on solmittu kauppa- ja yhteistyösopimus joulukuussa 2020. Sopimusta sovellettiin väliaikaiselta pohjalta 1.1.2021 lähtien, kunnes Euroopan parlamentti osaltaan käsitelli sopimuksen. Sopimus on tullut lopullisesti voimaan 1.5.2021.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen perusteella EU-maat ja Iso-Britannia sovittavat sosiaaliturvajärjestelmiään yhteen tätä koskevan pöytäkirjan mukaisesti.

Sopimuksen sosiaaliturvaa koskevia määräyksiä sovelletaan 1.1.2021 lähtien syntyviin tilanteisiin.

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvaa koskeva osuus

Kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää pöytäkirjan sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta.

Pöytäkirjan liitteessä 7 on sopimuksen sosiaaliturvan täytäntöönpanoa koskevat säännökset.

Sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevat yleiset periaatteet

Henkilöllinen soveltamisala

Kauppa- ja erosopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevaa pöytäkirjaa sovelletaan henkilöihin, jotka oleskelevat laillisesti jäsenvaltiossa tai Iso-Britanniassa edellyttäen, että henkilöt ovat tilanteessa, joka koskee yhtä tai useampaa jäsenvaltiota ja Iso-Britanniaa.

Pöytäkirjan sosiaaliturvaa koskevia säännöksiä sovelletaan näin ollen esimerkiksi

  • EU-kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat Iso-Britanniassa 1.1.2021 jälkeen sekä
  • Iso-Britannian kansalaisiin, jotka työskentelevät tai asuvat EU-maassa 1.1.2021 jälkeen.

Soveltamisalaan kuuluvat myös kansalaisuudettomat henkilöt ja pakolaiset, jotka ovat tai ovat olleet yhden tai useamman valtion lainsäädännön alaisia, sekä heidän perheenjäsenensä ja edunsaajansa.

Asiallinen soveltamisala

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen sosiaaliturvan yhteensovittamista koskeva pöytäkirjaa sovelletaan seuraaviin sosiaaliturvan aloihin:

  • sairausetuudet
  • äitiysetuudet ja vastaavat isyysetuudet
  • työkyvyttömyysetuudet
  • vanhuusetuudet
  • perhe-eläke-etuudet
  • työtapaturma- ja ammattitautietuudet
  • kuolemantapauksen johdosta myönnettävät avustukset
  • työttömyysetuudet
  • varhaiseläke-etuudet

Syrjimättömyys ja yhdenvertainen kohtelu

Pöytäkirjassa vahvistetut sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevat järjestelyt perustuvat syrjimättömyyden periaatteeseen unionin jäsenvaltioiden välillä.

Henkilöillä, joihin pöytäkirjaa sovelletaan, tulee olla samat lainsäädännön mukaiset etuudet ja velvollisuudet kuin kyseisen valtion kansalaisilla siltä osin, kun on kysymys pöytäkirjan asialliseen soveltamisalaan kuuluvista sosiaaliturvan aloista.

Etuuksien, tulojen, tosiseikkojen tai tapahtumien rinnastaminen

Pöytäkirja edellyttää etuuksien, tulojen, tosiseikkojen tai tapahtumien rinnastamisen periaatteen soveltamista vastaavasti kuin EU:n sosiaaliturva-asetuksissa.

Jos sosiaaliturvaetuuksilla ja tuloilla on tiettyjä oikeusvaikutuksia yhden valtion lainsäädännön mukaan, toisen valtion lainsäädännön perusteella saadut vastaavat etuudet tai tulot otetaan huomioon pöytäkirjan säännöksiä sovellettaessa. Jos tietyillä seikoilla ja tapahtumilla on oikeusvaikutuksia yhden valtion lainsäädännön mukaan, kyseisen valtion on otettava huomioon toisessa valtiossa tapahtuneet samankaltaiset seikat tai tapahtumat ikään kuin ne olisivat tapahtuneet sen omalla alueella. 

Vakuutuskausien yhteenlaskeminen

Pöytäkirja edellyttää vakuutuskausien huomioon ottamista ja yhteenlaskemista vastaavalla tavalla kuin EU:n sosiaaliturva-asetukset.

Toisessa valtiossa täyttyneet vakuutuskaudet tulee ottaa huomioon, jos valtion lainsäädännössä edellytetään vakuutuskausien, työskentelykausien, itsenäisen ammatinharjoittamisen kausien tai asumiskausien täyttymistä

  • etuuksia koskevan oikeuden saavuttamiseksi, säilyttämiseksi, keston määrittämiseksi tai takaisinsaamiseksi,
  • lainsäädännön soveltamiseksi tai
  • pakollisen, valinnaisen jatkuvan tai vapaaehtoisen vakuutuksen piiriin pääsemiseksi tai siitä vapauttamiseksi.

Etuuksien maksaminen asuinpaikasta riippumatta

Valtion lainsäädännön tai tämän pöytäkirjan nojalla maksettavia rahaetuuksia ei saa pienentää, muuttaa, keskeyttää, peruuttaa tai tuomita menetettäviksi sen vuoksi, että etuudensaaja asuu tai hänen perheenjäsenensä asuvat muussa valtiossa kuin siinä, jossa etuuksien myöntämisestä vastuussa oleva laitos sijaitsee.

Etuuksien maksamista asuinpaikasta riippumatta ei sovelleta

  • työttömyysetuuksiin eikä
  • työkyvyttömyysetuuksiin.

Yhteistyö EU-maiden ja Iso-Britannian välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen alalla

Sosiaaliturvasäännösten soveltamista varten EU-maiden ja Iso-Britannian viranomaiset ja laitokset antavat toisilleen apua ja toimivat niin kuin panisivat täytäntöön omaa lainsäädäntöään. Viranomaisten ja laitosten antama hallinnollinen apu on pääsääntöisesti maksutonta.

Pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvilla laitoksilla ja henkilöillä on vastavuoroinen tiedotus- ja yhteistyövelvollisuus, jonka tarkoituksena on varmistaa pöytäkirjan moitteeton soveltaminen. Laitosten on hyvän hallintotavan periaatteen mukaisesti vastattava kaikkiin kyselyihin kohtuullisessa ajassa ja tässä yhteydessä toimitettava asianomaisille henkilöille kaikki tiedot, jotka ovat tarpeen henkilöiden oikeuksien käyttämiseksi.

Asianomaisten henkilöiden on ilmoitettava mahdollisimman pian toimivaltaisen valtion ja asuinvaltion laitokselle kaikista henkilökohtaisessa tai perheensä tilanteessa tapahtuneista muutoksista, jotka vaikuttavat henkilöiden oikeuteen etuuksiin tämän pöytäkirjan perusteella.

Sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea

Kauppa- ja yhteistyösopimuksen 2 artiklan mukaan perustetaan  sosiaaliturvan yhteensovittamista käsittelevä erityiskomitea, joka käsittelee sosiaaliturvan yhteensovittamisesta tehdyn pöytäkirjan soveltamisalaan kuuluvia asioita.

Erityiskomitealla on toimivalta mm.

  • valvoa ja tarkastella uudelleen tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten asianmukaista toimintaa ja varmistaa se
  • hyväksyä päätöksiä ja suosituksia
  • keskustella tämän sopimuksen tai mahdollisten täydentävien sopimusten täytäntöönpanoon liittyvistä teknisistä kysymyksistä
  • toimia foorumina, jolla osapuolet voivat vaihtaa tietoja, keskustella parhaista käytännöistä ja jakaa täytäntöönpanosta saatuja kokemuksia
  • perustaa, valvoa, koordinoida ja lakkauttaa työryhmiä.

Sähköinen tietojenvaihto

Kauppa- ja yhteistyösopimusta sovellettaessa lähtökohtana on sähköinen tietojen vaihto EESSI:n välityksellä.

Sopimuksen soveltamisesta tarkempia soveltamisohjeita tultaneen antamaan perustettavan erityiskomitean (sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitea) taholta. Koska kauppa- ja yhteistyösopimus sisältää EU-asetuksista erilliset säännökset sosiaaliturvan yhteensovittamisesta, voi olla tarpeen tehdä jotain tarkennuksia esimerkiksi sähköisten rakenteisten asiakirjojen (SED:ien) sisältöihin.

Tarkemmat tiedot

Liitteessä 7 on todettu, että tiedot voidaan siirtää laitosten tai yhteyselinten välillä sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomitean suostumuksella sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän välityksellä. Siltä osin kun lomakkeet ja asiakirjat vaihdetaan sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, vaihdossa on noudatettava kyseiseen järjestelmään sovellettavia sääntöjä.

Jos tietojen siirtoa laitosten tai yhteyselinten välillä ei toteuteta sosiaaliturvatietojen sähköisen vaihtojärjestelmän kautta, asianomaisten laitosten ja yhteyselinten on käytettävä kuhunkin tapaukseen soveltuvia järjestelyjä ja suosittava mahdollisimman pitkälti sähköisten välineiden käyttöä.

Sopimuksen liitteessä 7 on todettu, että kaikki lomakkeet ja asiakirjat, joita toimivaltaiset laitokset ovat antaneet välittömästi ennen sopimuksen ja sosiaaliturvan yhteensovittamista koskevan pöytäkirjan voimaantuloa, ovat edelleen voimassa. 

Näitä lomakkeita käytetään tarvittaessa edelleen toimivaltaisten laitosten välisessä tietojenvaihdossa välikaudella, jonka päättymispäivästä sovitaan sosiaaliturvan yhteensovittamisen erityiskomiteassa. Kaikki ennen kyseistä välikautta ja sen aikana annetut lomakkeet ja asiakirjat ovat voimassa niiden voimassaolon päättymiseen tai niiden peruuttamiseen asti.

Tietosuoja EU-maiden ja Iso-Britannian välillä vaihdettavissa tiedoissa

Kauppa- ja yhteistyösopimuksessa sovittiin neljän kuukauden lisäajasta, jonka aikana rekisteripitäjät ja henkilötietojen käsittelijät voivat edelleen siirtää henkilötietoja Iso-Britanniaan. Neljän kuukauden lisäaikaa jatkettiin vielä kahdella kuukaudella kesäkuun 2021 loppuun saakka.

Euroopan komissio on hyväksyi 28.6.2021 päätökset Iso-Britannian henkilötietojen suojan riittävyydestä. Päätösten perusteella henkilötietojen vaihtaminen EU-maiden ja Iso-Britannian välillä myös eläkeasioissa voi jatkua nykyisellään. Riittävyyspäätösten soveltamisala on laaja ja niiden perusteella voidaan vaihtaa mm. sosiaaliturvaan ja eläkkeisiin liittyviä tietoja. Päätökset ovat voimassa neljä vuotta niiden voimaantulosta lähtien.